(Julkaistu Helsingin Sanomissa 27.6.2008) Kaikki keinot ovat sallittuja, kun ikääntyviä ja pulskistuvia suomalaisia houkutellaan liikkumaan.
Kerava hankki lähiliikuntavaunun ikäihmisille ja Espoo rakentaa rantaraittia tarjotakseen kuntalaisilleen parempia virkistysmahdollisuuksia. Ulkoilijoita riittää rantaraitilla ruuhkaksi asti (HS 20.6.).
Espoolaisina päättäjinä ja liikuntaa harrastavina äiteinä meitä ihmetyttää päätöksenteon kankeus silloin, kun pitäisi rakentaa tavallisen perheen tarpeisiin ja kukkarolle sopivia liikuntapalveluita. Hämmästyttävällä vauhdilla saadaan kaavoitettua yksityisille yrittäjille vapaa-ajankeskuksia, hiihtoputkia ja golfkenttiä, mutta Espoon rantaraitin rakentaminen on kestänyt jo 30 vuotta.
Yksityisiäkin liikuntatiloja tarvitaan, mutta palvelut tietenkin myös maksavat. Jokaisella ei vain aina ole mahdollisuutta maksaa arkiliikunnastaan. Onneksi Espoon pikkuhiljaa valmistuvalla rantaraitilla voi ulkoilla ilmaiseksi. Nyt pääsee nauttimaan lähes katkeamattomasta merimaisemasta Helsingin rajalta Espoonlahteen.
Espoon 550-juhlavuoden retkeilyä innoittamaan on ideoitu rantaraittipassi, joka houkuttelee kiertämään kaikki raitin varren kahvilat. Palkinnoksi saa Espoon luontokohteita esittelevän kirjan.
Uusimpana raitin pätkänä valmistui toukokuussa Laajalahden raitti. Se toi kauan kaivatun kevyen liikenteen yhteyden arvokaan lintulahden ympäri. Raitti tuo Villa Elfvikin luontotalon ja sen luontopolut helposti kevyen liikenteen saavutettavaksi. Luontotalo ja luonnonsuojelualue totisesti ansaitsevat kunnollisen kevyen liikenteen reitin.
Rantaraitin toteuttaminen tuli meille veronmaksajille varsin edulliseksi. Kevyen liikenteen sorapintainen tie maksaa ilman valaistusta ja maanlunastuksia noin 130 euroa metriltä. Melko kohtuullisilla kustannuksilla on siis parannettu merkittävästi suuren joukon lähiulkoilumahdollisuuksia.
Kaiken kaikkiaan rantaraitti on tärkeä panostus kuntalaisten hyvinvointiin. Toivottavasti rantaraitin rakentaminen etenee myös Villa Kolikarin ja Sananiemen rannoilla ripeästi. Esimerkiksi Saunalahden rantakaislikossa pelkät pitkospuut riittäisivät kulkemiseen.
Sirpa Hertell
teknisen lautakunnan puheenjohtaja (vihr.)
Tiina Elo
ympäristölautakunnan varajäsen (vihr.)