Vihreä Lanka 28.2.2014
Espoossa on käynnissä miljardiluokan joukkoliikennehanke, länsimetro. Valtuusto päätti maanantaina, että metroa jatketaan välittömästi Matinkylästä Kivenlahteen, kunhan valtio sitoutuu omaan 30% osuutensa. Nyt odotamme maan hallitukselta myönteistä päätöstä kehysriihen yhteydessä.
Kun metro vihdoin 2016 alkaa liikennöidä Matinkylään asti, huonoin vaihtoehto olisi pysähtyä siihen. Tynkämetron pääteasema keskellä eteläistä Espoota jättäisi mm. 50 000 asukkaan Espoonlahden, yhden viidestä Espoon kaupunkikeskuksesta, kokonaan raiteiden ulottumattomiin.
Metron kulkiessa Matinkylään, suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan lakkaavat ja Matinkylä ruuhkautuu. Metron jatkon siirtyminen tulevaisuuteen olisi surkea viesti soukkalaisille, espoonlahtelaisille ja kivenlahtelaisille, jotka kärsivät välivaiheesta ja odottavat metron tuomia sujuvia yhteyksiä.
Länsimetron jatko ei ole pelkästään merkittävä joukkoliikenneinvestointi, vaan koko Helsingin seutua hyödyttävä ilmastopoliittinen, asuntopoliittinen ja elinkeinopoliittinen hanke. Metron hyödyt realisoituvat tulevina vuosikymmeninä tuhansina uusina asuntoina ja työpaikkoina sekä vähentyneinä kasvihuonekaasupäästöinä. Metron myötä Espooseen saadaan kaupunkimaisia keskuksia, joissa monipuoliset palvelut ovat lähellä ja bemaridemarinkin arki sujuu ilman päivittäistä oman auton käyttöä. Mmetro yhdistää Helsinkiä ja Espoota aivan uudella tavalla, kun Itäkeskuksesta Tapiolaan pääsee alle puolessa tunnissa.
Espoo tunnetaan autokaupunkina, mutta metron myötä siirrymme piirun verran modernin verkostomaisen joukkoliikennekaupungin suuntaan. Jotta metro helpottaisi tulevaisuudessa mahdollisimman monen arkea ja vähentäisi tehokkaasti ilmastopäästöjä, on liityntäliikenne saatava sujuvaksi ja lippujen hinnat pidettävä käyttäjien kukkaroille sopivina.
Tiina Elo
kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja