(Länsiväylä 5.12.2015) Länsiväylä uutisoi 12.11., että Citycon suunnittelee sulkevansa Lippulaivan kokonaan kolmeksi vuodeksi, kun Lippulaivaa laajennetaan. Tämä on herättänyt paljon huolta asukkaissa ja syystä: On kohtuuton ajatus, että espoonlahtelaiset joutuisivat remontin ajan hakemaan palvelunsa ruokakauppaa lukuunottamatta Matinkylästä asti.
Tilalle on tarjottu parakkikaupparatkaisua, mutta vielä ei ole tietoa siitä, mitkä liikkeet ja palvelut sinne mahtuisivat. Ruokakauppojen lisäksi Lippulaivassa on muun muassa kahviloita, ravintoloita, apteekki ja kaupungin yhteispalvelupiste. Palveluvalikoima on pidettävä kattavana myös remontin aikana.
Riittävän palvelutarjonnan lisäksi on huolehdittava turvallisuudesta ja liikenteen toimivuudesta. Lippulaivassa on suurehko parkkihalli, joka varsinkin viikonloppuisin on melko täysi. Jos parakkikaupparatkaisuun päädytään, on huolehdittava riittävistä parkkipaikoista, mutta ennen kaikkea myös siitä, että kävelijät ja pyöräilijät sekä pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa liikkuvat pääsevät palveluiden äärelle sujuvasti ja turvallisesti.
Yksityinen toimija ei voi yksin päättää ison kaupunkikeskuksen palveluista omien taloudellisten intressiensä näkökulmasta, vaan sen on sitouduttava osaltaan huolehtimaan siitä, että espoonlahtelaisten arki sujuu. On myös alueen yrittäjien etu, että he saavat palvella tuttua asiakaskuntaa Lippulaivan remontin ajan.
Kaupunginhallitus kehotti kokouksessaan 30.11. Espoonlahden keskuksen kehittämistä koskevan yhteistoimintasopimuksen hyväksymisen yhteydessä kaupunkia etsimään yhteistyössä Cityconin kanssa ratkaisuja Lippulaivan tarjoamien palveluiden toimintaedellytysten turvaamiseksi myös rakentamisen aikana.
Peräänkuulutammekin nyt avointa ja sujuvaa yhteistyötä Cityconin ja kaupungin kesken asukkaiden parhaaksi. Olennaista on saada palvelut ja liikennejärjestelyt toimimaan Espoonlahdessa Lippulaivan laajennustöiden aikana.
Tiina Elo
kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja (vihr)
Kaarina Saramäki
puheenjohtaja, Espoon Vihreät
Tästä kauppakeskuksen ongelmasta voi vähän mallia katsoa Matinkylän Isosta Omenasta tai Tapiolan keskuksesta. Iso Omena ei sentään mennyt kokonaan kiinni, mutta ympäristön mylläys pisti kaikki, varsinkin kävelyreitit täysin uusiksi. Jotenkin surullista että itsekin mieluummin lähden Omenan itäpuolella asuvana Helsingin keskustaan elokuviin illalla kuin lähden kiertämään pitkää kiertotietä Omenan toisellepuolelle. Varsinkin kun reitit on välillä vähän mitä ovat. Joka aamu saa jännätä että mistä kautta pääsee tällä kertaa. Ja kun joku neropatti vielä siirtelee aitoja niin joskus sitä huomaamattaan päätyy työkoneiden keskellekin.
Tapiolan keskusta taas on katastrofi jota tekee mieli välttää aina kuin voi. Missä muualla lähimmät bussipysäkit löytyvät kilometrin päässä toisistaan aivan eri suunnilta keskustaa? Epämääräisten ja opastamattomien kävelyreittien takaa. Olen useammankin kuullut kertovan ettei löytänyt oikeaa pysäkkiä ja/tai päätyvän aivan väärään suuntaan menevään bussiin.
Yksi käsittämättömimmistä mokista on 106-bussilinjan pysäkit Itätuulentien ja Tapiolantien risteyksessä. Mistä kukaan ikinä voisi arvata että pitää nousta pohjoiseen menevään bussiin päästäkseen Helsinkiin? Muut seutubussit menevät Tapiolasta etelään länsiväylälle. Että Espooseen päästäkseen pitää astua etelään menevään bussiin ja vain arvata että se nyt kiertää Länsiväylän takaa…
Summa summarum. Koittakaa huolehtia että edes tiedotus ja väliaikaisjärjestelyt toimisi. Että edes jotain olisi opittu Tapiolan ja Matinkylän surkuhupaisuudesta. Että ei riitä että asiasta tiedotetaan jossain kauppakeskuksen laajennuksen sivustolla viikkotiedotteen alaviitteessä. Joo, niitä on ollut pakko lukea että tietää mistä pääsee kulkemaan.
Hyviä huomioita ja samaan olen törmännyt Tapiolan osalta. Siellä ei yksinkertaisesti tule käytyä, kun sinne ei pääse kovinkaan kätevästi. Tietysti metrotyömaa + kauppakeskuksen laajennus on haastava kokonaisuus, mutta asukkaiden arjen sujumisen pitäisi olla yksi ykköstavoitteista, sen verran pitkäkestoisia nämä ovat.