Hok-Elannon edustajiston varajäsnenä pyrin mahdollisuuksien mukaan käyttämään oman ketjun kauppoja. Harmikseni olen kuitenkin huomannut, että K-ryhmän kaupoissa luomu- ja Reilun kaupan valikoimat ovat huomattavasti paremmat. Varsinkin teevarastoa täydentäessäni päädynkin useimmiten Citymarketin loistavien valikoimien äärelle.

Hok-Elannon edustajiston vihreä ryhmä järjesti marraskuun lopulla keskustelutilaisuuden, jossa pohdittiin luomu- ja Reilun kaupan tuotteiden määrän ja menekin edistämistä Alepoissa, Prismoissa ja S-marketeissa. Tilaisuus oli havainnollinen ja valaiseva katsaus luomun ja Reilun kaupan tuotteiden myyntiin ja markkinointiin kaupan näkökulmasta.

Suurin Reilun kaupan tuotteiden valikoima on Keskolla, 123 tuotetta, joista 13 on Pirkka-tuotteita. Inexillä vastaava luku on 53,eikä niistä yksikään ole omien merkkien alla. Ei siis ihme, että K-kaupat vetävät tiedostavaa kuluttajaa puoleensa.

S-ryhmässä on linjattu, että kaupoissa mitään tuotetta ei nosteta esiin hyllymerkinnöin tms., vaan valinta jätetään kuluttajan tehtäväksi. Tämä mahdollistaa tehokkaan toiminnan, mutta onko se niiden kuluttajien etu, jotka haluaisivat nopeasti löytää kunkin tuoteryhmän sisältä esim. luomu- tai Reilun kaupan vaihtoehdon? Itse ainakin turhaudun kiireisellä ostosreissulla hyllyrivistöjen läpikäymiseen, ja arvostan kovasti kauppaa, joka helpottaa asiointiani merkitsemällä tuotteet selkeästi.

Kaupoilla on merkittävä rooli ympäristöystävällisempien tuotteiden markkinoinnissa. Sen pitäisikin olla osa kauppaketjujen ympäristöstrategiaa. Kauppa voi ottaa kantaa ja viestiä eettisten vaihtoehtojen puolesta. Kauppa pystyy myös omien merkkiensä kautta vaikuttamaan merkittävästi siihen, mitä teollisuus tarjoaa.

S-ryhmä ei selvästikään ole halunnut ottaa johtavaa roolia Reilun kaupan ja luomutuotteiden edistämisessä, vaikka muissa maissa osuustoiminnalliset ketjut ovat näin tehneet. Ruotsista ja muualta Euroopasta löytyy hyviä ja kannustavia esimerkkejä siitä, miten kauppaketjut ovat ottaneet luomun ja Reilun kaupan menestyksellisesti myyntivalteiksi. Miksei sama onnistuisi meillä Suomessa?

Kesko on jo panostanut selvästi Reiluun ja luomuun. Toivottavasti S-ryhmänkin toimintaa saadaan reivattua siihen suuntaan!

Alla aloitteet, jotka Vihreä edustajistoryhmä jätti edustajiston syyskokouksessa 9.12.2008

——————————

Edustajiston syyskokous 9.12. 2008

Aloite

Hedelmä- ja vihannespussit biojätepusseiksi

Päivittäismyymälöissä on tarjolla maksuttomia muovipusseja hedelmien ja vihannesten pakkaamista varten. Erikseen on myynnissä myös paperisia ja biohajoavia biojätepusseja. Älykkäämpää olisi tarjota biohajoavia pusseja hedelmien ja vihannesten pakkaamiseen. Niitä voitaisiin käyttää biojätteen keräämiseen. Näin vähennettäisiin pakkausjätettä ja kannustettaisiin ihmisiä kierrätykseen.

Me allekirjoittaneet edustajiston jäsenet esitämmekin, että OSUUSKUNNAN PÄIVITTÄISTAVARAMYYMÄLÖISSÄ SIIRRYTÄÄN BIOHAJOAVIIN HEDELMÄ-JA VIHANNESPUSSEIHIN, JOITA VOIDAAN KÄYTTÄÄ KOTITALOUKSISSA BIOJÄTTEEN
KIERRÄTYKSEEN.

Helsingissä 9.12.2008

Outi Alanko-Kahiluoto
Terho Pursiainen
Pekka Sauri
Jyrki Kasvi
Heidi Hautala
Elina Moisio
Minerva Krohn
Mari Puoskari

——————————

Edustajiston syyskokous 9.12. 2008

Aloite

Tuuligeneraattoreita Prismoihin ja ABC-huoltamoille

Ilmastonmuutoksen hillitsemisen tulee kuulua paitsi julkisen sektorin myös elinkeinoelämän velvollisuuksiin. Uusiutuvilla energialähteillä on täsä keskeinen osa. Esimerkiksi Britanniassa ovat jotkut kauppaketjut
pystyttäneet tuuligeneraattoreita markettien ja huoltamoiden yhteyteen ja tuottavat tällä keinoin osan valaistukseen käytettävästä energiasta. Myös imagohyöty on merkittävä. Tätä ajatusta tulisi kokeilla myös osuuskuntamme
myyntpisteissä.

Me allekirjoittaneet edustajiston jäsenet esitämmekin että osuuskunta ottaa käyttöön tuuligeneraattoreita sopivien yksiköiden, kuten Prismojen ja ABC-asemien yhteydessä.

Helsingissä 9.12.2008

Elina Moisio
Outi Alanko-Kahiluoto
Terho Pursiainen
Pekka Sauri
Jyrki Kasvi
Heidi Hautala
Minerva Krohn
Mari Puoskari