(Länsiväylä 26.5.2010) Suurpelto saa ensimmäiset asukkaansa ennen vuodenvaihdetta (Länsiväylä 8.5.). Keskuspuiston ja Kehä II välissä olevasta alueesta on tulossa ihmisen kokoinen puutarhakaupunki viheralueineen ja palveluineen. Siitä voi rakentua tämän vuosituhannen Tapiola, jos työ tehdään loppuun asti laadusta tinkimättä.
Toimiva joukkoliikenne on olennainen osa viihtyisää kaupunkia. Suurpellon ympäristöstrategian tavoite on, että vuoteen 2020 mennessä alueen asukkaat ja työntekijät kulkevat 80 % matkoistaan pyörällä, kävellen tai julkisilla. Tavoitteen toteutuminen vaatii paitsi kattavan kevyen liikenteen verkoston myös houkuttelevan joukkoliikenteen.
Ollakseen visionsa mukaisesti uusi ja innovatiivinen asuinympäristö Suurpelto tarvitsee sujuvan ja näyttävästi markkinoidun joukkoliikenneratkaisun. Alueen läpi on linjattu poikittainen pikaraitiotielinja (ns. Raide-Jokeri II) Matinkylän metroasemalta ja Keran juna-asemalle. Raidetta odotellessa Suurpellon asukkaille ja työntekijöille on tarjottava nykyisen Bussi-Jokerin tasoinen yhteys tulevan raidelinjauksen mukaisesti.
Suurpellon keskustaan on suunniteltu kauppoja, toreja, kahviloita ja ravintoloita. Riskinä on, että ilman houkuttelevaa joukkoliikennettä alueen keskusta ei saada eläväksi ja asukkaat autoilevat palvelujen perässä suurempiin ostoskeskuksiin. Näin saisimme urbaanin pikkukaupungin sijaan nuutuneen nukkumalähiön moottoriteiden kupeeseen.
Suurpellon alueen ympäristöstrategia on oivallinen väline ohjata tulevaisuuden ekokaupungin rakentumista. Nyt Espoolla on hyvä mahdollisuus osoittaa, mitä ilmastonmuutoksen torjunnan edelläkävijyys tarkoittaa kaupunkisuunnittelun näkökulmasta.
Tiina Elo
Kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja (vihr.)